Kehotietoinenvenyttely

Niin kuin monet asiat elämässäni, myös kehotietoinenvenyttely tuli elämääni kuin huomaamattani. Olen harrastanut hathajoogaa jo vuodesta 2001 asti. Vuosina 2002–07 vedin myös omaa joogaryhmää soveltaen, ryhmä oli jooga a´la Tarja. Lopetettuani ryhmät jatkoin omaa harrastustani. Huomasin, että vähitellen vuosien myötä lakkasin noudattamasta orjallisesti asanoita, ja siirryin yhä enemmän kuuntelemaan omaa kehoani. WP_20160701_14_21_30_Pro (2)Pian huomasin tekeväni venytyksiä hyvin pienillä liikkeillä, äärimmäisen tarkasti kehoani kuunnellen. Liikkeet kohdistuivat tarkasti pienelle alueelle, kuten olkapään niveleen ja tuntuivat hyvin syvällä lihaksissa. Kun kuuntelin kehoani huolellisesti, minusta alkoi tuntua, että kehoni ohjaa liikettä itsestään, ilman mieltäni, lihasten jännitysten ja kireyksien mukaan. Venyttelyn jälkeen oloni oli rentoutunut ja virkistynyt ja elinvoimainen. Aivan kuin kehoni olisi sanonut minulle: kiitos, että kuuntelet minua suorittamisen sijaan.

Elämän antama lahja

WP_20160701_14_19_33_ProOlen nyt itse harjoittanut kehotietoistavenyttelyä muutaman vuoden ajan, ja todennut sen olevan todella suuri lahja. Olen aina vierastanut ryhmissä tehtyjä liikuntasuorituksia, koska niissä olin väistämättä ohjattuna tehnyt liikkeitä, jotka eivät todellisuudessa tuntuneet kehossani hyvältä. Oletko joskus kokenut ohjatuissa ryhmissä samaa? Jos olet, niin haluan nyt jakaa löytämäni kehotietoisenvenyttelyn lahjan sinun kanssasi! katso video

Venyttelyn sisältö ja tarkoitus

Venyttelyssä käymme rauhallisesti läpi koko kehon. Keskitymme aina yhden nivelen lihasten tuntemuksiin kerrallaan. Näin opimme tunnistamaan sisäisesti lihaksemme ja sen, mihin ne ovat kiinnittyneet ja mihin niiden liike vaikuttaa. Parasta tässä venyttelyssä on se, että sinun ei tarvitse osata mitään eikä oppia mitään muuta kuin kuuntelemaan tarkasti omaa kehoasi.

WP_20160701_14_18_10_Pro

Liikkeet ovat helppoja ja ainoan oikean tavan tehdä ne sanelee oman kehosi viisaus. Jos kuuntelet sitä, et voi tehdä mitään väärin, vaan annat kehosi vähitellen lisätä joustavuuttaan hyvin miellyttävästi. Samalla kun opettelet kuuntelemaan kehoasi, teet mielenkeskittämisharjoitusta, mikä vastaa meditaatioharjoitusta. Saat kaksi hyvää samalla kerralla ja olo on jälkeenpäin sen mukainen!

Opittuasi kehotietoisenvenyttelyn taidon, voit aamuisin tehdä 5 minuutin venyttelyn, joka lataa päivääsi joustavuutta ja virkeyttä! Viikoittaisella harjoituksella saat kokonaisvaltaisen, lempeän huollon kehollesi ja tervetulleen hiljentymisen session mielellesi yhdellä kertaa!

Lämpimästi suositellen Tarja

Palaa takaisin